ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 01 学術雑誌論文
  1. 400 教育基盤機構
  2. 10 学術雑誌論文
  3. 10 査読済論文

学習者のWeb情報に対する「批判的な見方」尺度の作成(特集 メディア・リテラシー教育の現状と課題)

http://hdl.handle.net/10191/26068
http://hdl.handle.net/10191/26068
d3e77392-21c7-465f-8dfd-dfb4accd9e28
名前 / ファイル ライセンス アクション
11_2_39-46.pdf 11_2_39-46.pdf (526.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2014-03-06
タイトル
タイトル 学習者のWeb情報に対する「批判的な見方」尺度の作成(特集 メディア・リテラシー教育の現状と課題)
タイトル
タイトル 学習者のWeb情報に対する「批判的な見方」尺度の作成(特集 メディア・リテラシー教育の現状と課題)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 メディアリテラシー
キーワード
主題Scheme Other
主題 Critical Viewing Skills
キーワード
主題Scheme Other
主題 傾向性
キーワード
主題Scheme Other
主題 技能
キーワード
主題Scheme Other
主題 Media Literasy
キーワード
主題Scheme Other
主題 Disposition
キーワード
主題Scheme Other
主題 Ability
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル Construction of Critical Viewing Skills Scale on Web browsing : As a Basic Knowledge of Media Education
著者 後藤, 康志

× 後藤, 康志

WEKO 57

後藤, 康志

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 57
姓名 GOTOH, Yasushi
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 メディアリテラシー育成の重要性は高まりつつあるが, その実践に先立つ学習者のメディアリテラシーの状況を把握する尺度は整備されているとは言えない。そこでメディアリテラシーの実践に向けての基礎的知見の提供を目指して,近年普及の著しいWeb情報に焦点化した「批判的な見方(以下CVS)」尺度を作成した。作成した尺度はCVSを傾向性と技能に分け, それぞれ評定尺度法と自由記述法で測定するもので,大学生並びに現職教師163名を対象とした調査の結果, ①CVS傾向性尺度は, 項目-全体得点相関, GP分析, 信頼性係数から高い信頼性を持つこと, ②CVS技能尺度について, Web情報の信頼性を確認するために必要な情報を具体的かつ広範に記述できる被験者は, CVS傾向性も高く, CVSの傾向性と技能は高い連関を有することが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 With the spread of Information Technology, the importance of media education is increasing. Above all, Critical Viewing Skills, referred to as CVS, is an important factor. Especially, there are few studies concerning CVS with regards to the Internet and web browsing. The author focused on the ability of CVS web while browsing, and constructed a scale of CVS as basic knowledge of media education. The author divided CVS into two parts, ‘disposition' and ‘ability'. To assess CVS, the author used a qualitative approach as well as a quantitative approach. As a result of this, the following 2 points were found: 1 ) As a result of the reliability coefficient, GP analysis and Item total correlation, the reliability of the CVS scale on disposition seems to be high. 2 ) As a result of the qualitative analysis of the CVS scale on ability, there is a clear relationship between disposition and ability. The subjects in the high disposition group can point out how to identify the reliability of information on the web. To summarize, the reliability and validity of the CVS scale we constructed seems to be confirmed.
書誌情報 教育メディア研究
en : 教育メディア研究

巻 11, 号 2, p. 39-46, 発行日 2005-06
出版者
出版者 日本教育メディア学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13409352
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11144471
著者版フラグ
値 publisher
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 20:23:01.371877
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

後藤, 康志, 2005, 学習者のWeb情報に対する「批判的な見方」尺度の作成(特集 メディア・リテラシー教育の現状と課題): 日本教育メディア学会, 39–46 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3