WEKO3
アイテム
"Ethical sensitivity" の概念分析
http://hdl.handle.net/10191/44396
http://hdl.handle.net/10191/44396bfea5727-3cf1-4064-bdfc-135e421e4005
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-10-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | "Ethical sensitivity" の概念分析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | "Ethical sensitivity" の概念分析 | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 倫理的感受性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ロジャーズ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 概念分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 倫理教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ethical sensitivity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Rodgers | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | concept analysis | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ethics education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Concept analysis of “Ethical sensitivity” | |||||
著者 |
水澤, 久恵
× 水澤, 久恵× サイモン, エルダトン |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 58973 | |||||
姓名 | Mizusawa, Hisae | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 58974 | |||||
姓名 | Simon, Elderton | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年の医療現場では倫理的問題の議論を必要とする場面が増加している. そして, 倫理的問題に医療者が対処するために, 医療者に対する倫理教育の必要性とそのあり方が問われるようになった. 倫理的な行動をとるためには, 倫理的感性や倫理的感受性といった能力が必要であると言われる. そこで, 近年, "ethical sensitivity"が, 医学, 看護学の領域でどのように用いられているかについてRodgersの概念分析法を用いて分析をし, 本概念の本質を見出すとともに"ethical sensitivity"概念の医療者の倫理教育における活用の可能性を検討した. その結果, "ethical sensitivity"の先行要件, 属性, 帰結から"ethical sensitivity"は医療者の倫理的行動に関係する重要な概念であり, 倫理教育において十分に活用が可能な概念であることが明らかとなった. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the medical field in recent years, situations that necessitate the discussion of ethical issues have become more and more frequent and diverse. There is increasing awareness of the need for ethics education for medical professionals, and growing concern regarding how to best implement ethics education programs, in order to support medical staff in their effective management of ethical issues. It has long been posited that in order to produce ethical behavior, it is necessary to have "ethical sensitivity". Using the Rodgers (2000) method, a concept analysis was conducted to investigate how the construct described by the term "ethical sensitivity" is defined within the literature in the fields of medicine and nursing, in an attempt to clarify the hitherto rather nebulous concept of "ethical sensitivity", as well as the implications that ethical sensitivity might have regarding ethics education of medical staff. As a result, from its antecedents, attributes and consequences, it is clear that "ethical sensitivity" is an important concept related to the ethical conduct of medical professionals, and a concept that can be thoroughly applied in ethics education. | |||||
書誌情報 |
新潟医学会雑誌 en : 新潟医学会雑誌 巻 130, 号 5, p. 315-324, 発行日 2016-05 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 新潟医学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00290440 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00182415 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |