WEKO3
アイテム
マネジメント・サイクルを生かした学校評価の在り方 : デミングの品質管理論を中心にして
http://hdl.handle.net/10191/6362
http://hdl.handle.net/10191/636217bfbcba-bd29-425c-80ae-d389a560ffca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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01_0016.pdf (172.4 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2008-04-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | マネジメント・サイクルを生かした学校評価の在り方 : デミングの品質管理論を中心にして | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | マネジメント・サイクルを生かした学校評価の在り方 : デミングの品質管理論を中心にして | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数値目標 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校経営過程 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 環状の径路 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Scheme for School Evaluation Utilizing the Management Cycle : Centered on Deming's Quality Control Theory | |||||
著者 |
岩崎, 保之
× 岩崎, 保之 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 56305 | |||||
姓名 | Iwasaki, Yasuyuki | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to consider Deming's (Deming, W.E., 1900-1993) PDSA cycle, and to clarify how his management cycle should contribute to the school evaluation, which contributes to school improvement. PDSA (Plan-Do-Study-Act) cycle is a theory of quality control which improves the products and the process. It is not performed by "Check," i.e., sorting products, but by "Study," i.e., examining the plans and results. In school evaluation of Japan, PDS used to be operated as the main cycle, and these days PDCA is operated as main cycle. These two cycles are seen to be different, according to the length of the cycle period, the emphasis on the numerical target, the existence of publication of the result, and concretization of the improvement plan. In many schools, school evaluations are implemented by "Check" with questionnaire surveys. However, since such surveys need huge quantity of work, they tend to become what is called "evaluation for evaluation." As for school evaluation, it is desirable not to depend on "Check" of the numerical target and the degree of achievement, but to introduce PDSA cycle, and to aim at school improvement and school reform by everyday "Study." | |||||
書誌情報 |
現代社会文化研究 en : 現代社会文化研究 巻 37, p. 1-18, 発行日 2006-12 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 新潟大学大学院現代社会文化研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13458485 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN1046766X | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |