ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 210 大学院現代社会文化研究科
  2. 20 紀要
  3. 01 現代社会文化研究
  4. 第49号
  1. 0 資料タイプ別
  2. 03 紀要論文

教科成立時の構想と実践にみる小学校家庭科の問題解決学習

http://hdl.handle.net/10191/22307
http://hdl.handle.net/10191/22307
fcf967fc-cbd9-4a41-b1f2-4193ca35c6be
名前 / ファイル ライセンス アクション
49_47-63.pdf 49_47-63.pdf (2.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-05-16
タイトル
タイトル 教科成立時の構想と実践にみる小学校家庭科の問題解決学習
タイトル
タイトル 教科成立時の構想と実践にみる小学校家庭科の問題解決学習
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 問題解決学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 戦後教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校家庭科
キーワード
主題Scheme Other
主題 昭和22年版学習指導要領(試案)
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Problem-Solving Learning in the Home Economics Education at Elementary Schools during the Post-Woeld-War II Period
著者 布川, 和恵

× 布川, 和恵

WEKO 56015

布川, 和恵

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 56016
姓名 Nunokawa, Kazue
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to explore how the home economics education in school was designed and what kinds of lessons were actually implemented under the tentative Course of Study published in 1947 and its plot, in order to deepen our understanding of problem-solving learning in home economies. For this purpose, first, the development of problem-solving learning in the empiricism education during the post-World-War II period was overviewed, and then two teaching practices were examined. Through this examination, it was found that while both of these practices emphasized the close relationships between students' lives and their learning, the students' disposition to shape their own lives, and the students' understanding of their family lives, two different types of learning were observed in those practices: (a) the learning aimed at 'solutions with action' of specific and real-life problems of students; (b) the learning aimed at understanding and thinking about rather refined issues which were extracted from real-life situations. This implies that two patterns were included in problem-solving learning of the home economics education at that time, one oriented to solving with action and one oriented to thinking and understanding.
書誌情報 現代社会文化研究
en : 現代社会文化研究

巻 49, p. 47-63, 発行日 2010-12
出版者
出版者 新潟大学大学院現代社会文化研究科
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13458485
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN1046766X
著者版フラグ
値 publisher
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 19:10:45.431583
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

布川, 和恵, 2010, 教科成立時の構想と実践にみる小学校家庭科の問題解決学習: 新潟大学大学院現代社会文化研究科, 47–63 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3