WEKO3
アイテム
組織行動の理論的概念に対する学習者の反応に関する一考察 : 「人間関係論」リアクションペーパーのテキストマイニングから
http://hdl.handle.net/10191/00051632
http://hdl.handle.net/10191/000516324a59e1fa-6108-4070-bdfc-d5a9909bd9b2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
7_33-40.pdf (37.8 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-04-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 組織行動の理論的概念に対する学習者の反応に関する一考察 : 「人間関係論」リアクションペーパーのテキストマイニングから | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Learner's Response to Theoretical Concept of Organizational Behavior using Text Mining | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 経営学教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 組織行動論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リアクションペーパー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | MANAGEMENT EDUCATION | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | THEORY OF ORGANIZATIONAL BEHAVIOR | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | REACTION PAPER | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | TEXT MINING | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study on Learner's Response to Theoretical Concept of Organizational Behavior using Text Mining | |||||
著者 |
木村, 裕斗
× 木村, 裕斗× 澤邉, 潤 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 177823 | |||||
姓名 | Kimura, Yuto | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4749 | |||||
姓名 | Sawabe, Jun | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,テキストマイニングを用いて組織行動に関する講義のリアクションペーパーを分析することである.この講義では,社会人経験の無い学習者が経営組織や組織行動に関する理論を身近に理解できるよう,前半に理論的解説を行い,後半にグループワークを取り入れている.テキストデータの要約を行って学習者の自由記述の全体的な傾向を捉えるとともに,「興味関心」と「疑問」という2つの反応に着目し,関連する語句の分析を試みた.その結果,グループワークに関する語句がリアクションペーパーの特徴語として強く表れており,むしろ学習者にとって理論的な理解が薄まってしまう危険性も示唆された.一方,「興味関心」を喚起する理論的トピックとして,暗黙知的なイメージを転換する意外性のある研究結果が効果的であること,体験と理論の対比の中で「疑問」が生まれる傾向があることが明らかになった. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to analyze the reaction paper of lecture on organizational behavior using text mining. In this lecture, theoretical lectures and group work are combined so that undergraduate students who do not have work experience can easily understand the theory of organizational behavior. First, we summarized the text data to capture the general tendency of the student's free writing. Next, we focused on the two reactions of "interest" and "question" and analyzed the co-occurrence relation of words. As a result, the words related to group work were strongly expressed as a characteristic words of the reaction paper, and it was suggested that the student might have a weak theoretical understanding. On the other hand, as a theoretical topic for raising "interest", it was shown that surprising research results that change students' implicit knowledge were effective. In addition, it was suggested that "questions" tend to be born in the contrast between the student's experience and the theory of the lecture. | |||||
書誌情報 |
新潟大学高等教育研究 巻 7, p. 33-40, 発行日 2020-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 新潟大学教育・学生支援機構 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21880050 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12643444 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |