WEKO3
アイテム
交流教育の実際と統合教育に対する小学校教師の意識 : 新潟市における調査
http://hdl.handle.net/10191/25597
http://hdl.handle.net/10191/255978cfcd69d-e053-4a40-8b04-54178e9b08e4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-02-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 交流教育の実際と統合教育に対する小学校教師の意識 : 新潟市における調査 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | 交流教育の実際と統合教育に対する小学校教師の意識 : 新潟市における調査 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 統合教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 交流教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | inclusive education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | transactional education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Practices of transactiional education and primary school teachers' attitude toward inclusive education | |||||
著者 |
長澤, 正樹
× 長澤, 正樹× 滝川, 国芳 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 158025 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | NAGASAWA, Masaki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子 | 158026 | |||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
姓名 | TAKIGAWA, Kuniyoshi | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,小学校での交流教育の現状と小学校教師の統合教育に対する意識を明らかにすることを目的とした。調査の対象は,新潟市内小学校の障害児が在籍する通常学級担当教師と特殊学級担当教師であった。調査者は教師に対して直接面談をし,現在行われている交流教育の現状と,統合教育に対する意識及び統合教育を推進のための条件などを質問した。その結果,以下のことが明らかとなった。1)特殊学級在籍児童が通常学級で学習する教科は約3教科であること,2)ほとんどの教師が統合教育を知っているが完全な統合には消極的であること、,3)統合教育を推進する条件として複数担任制とリソースルームの設置が必要だと考えていること。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to find primary school teachers' attitude toward transactional education and inclusive education. The interviewed subjects were 9 general classroom teachers and 18 special classroom teachers at primary schools in Niigata-city. Teachers were asked about their practices of transactional education in their schools and necessary conditions for promoting inclusive education. The results were as follows: 1)the number of class attendance by students with disabilities to general classroom is about three, 2) majority of teachers knew about inclusive education but did not agreed with full-inclusion, 3) teachers pointed out teachers' collaboration between general classroom and special classroom and the arrangement of resource room services to be necessary in promoting inclusive education. | |||||
書誌情報 |
新潟大学教育人間科学部紀要 人文・社会科学編 en : 新潟大学教育人間科学部紀要 人文・社会科学編 巻 1, 号 1, p. 1-10, 発行日 1998-09 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 新潟大学教育人間科学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13442953 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11276224 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |