WEKO3
-
RootNode
アイテム
学生エンゲージメントfor LB と正課での学習経験との関係の検討
http://hdl.handle.net/10191/0002001631
http://hdl.handle.net/10191/0002001631a85f367d-1331-4bb1-bc99-3feda53202ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-16 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学生エンゲージメントfor LB と正課での学習経験との関係の検討 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ラーニング・ブリッジング | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学生エンゲージメント | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 主体的な学習態度 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | LEARNING BRIDGING | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | STUDENT ENGAGEMENT | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ACTIVE LEARNING ATTITUDE | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
高澤, 陽二郎
× 高澤, 陽二郎
× 松井, 賢二
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,大学生の学びや社会での能力発揮に影響を及ぼす大学時代の経験・意識等の諸要因への注目を背景に,先行研究で提示された概念「学生エンゲージメントfor LB」に着目し,それと正課での学習経験に関する諸指標との関係を検討することである.国立N 大学の学部1・2 年生169 名分のアンケート調査を分析した結果,正課での学習経験と学生エンゲージメントfor LB(正課外・キャンパス外の活動での学びをそれらと関連づけていくための振る舞い)との間には一定の関連があることが示された.考察では,他要因との関係を含めて同概念が示す特徴を指摘するとともに,大学が提供する学生・学習支援環境への示唆を示した. | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to focus on the concept of 'student engagement for LB', which was proposed in a previous study, and to examine the relationship between it and various indicators of learning experiences in regular curriculum, based on attention to university experiences and attitudes that influence university students' learning and the exercise of their abilities in society. The results of a questionnaire survey of 169 first- and second-year undergraduate students at a national university showed that there is a certain relationship between the learning experience in regular curriculum and student engagement for LB (the behaviour of students to associate their learning with activities outside regular curriculum and off campus). The study clarified the characteristics of the concept in relation to other factors and derived implications for the student and learning support environment provided by universities. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
bibliographic_information |
ja : 新潟大学高等教育研究 巻 12, p. 9-16, 発行日 2025-03 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 新潟大学教育・学生支援機構 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-0050 | |||||||||
item_7_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12643444 | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |