WEKO3
アイテム
大学国際戦略と留学生教育 : 戦略的研究支援から留学生教育を考える
http://hdl.handle.net/10191/26606
http://hdl.handle.net/10191/26606c9cf5f67-542b-4b89-baa0-a38544e616e1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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11_151-155.pdf (542.1 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2014-03-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学国際戦略と留学生教育 : 戦略的研究支援から留学生教育を考える | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学国際戦略と留学生教育 : 戦略的研究支援から留学生教育を考える | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学国際戦略本部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 研究者交流 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 留学生教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GIS(地理情報システム) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域連携 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | International Headquarters in Universities | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | International Research Exchange | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Education for International Students | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GIS | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Regional Partnership | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | University's Global Strategy and its Possible Contribution toward a Development of Internationally Attractive Educational Programs | |||||
著者 |
阿波村, 稔
× 阿波村, 稔 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 48011 | |||||
姓名 | Awamura, Minoru | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 17年度文部科学省「大学国際戦略本部整備事業」の公募を機に、大学は国際戦略として各大学独自のモデルを提示し、それを日々の実践を通しグッドプラクティスとして実現することによって自ら批判的に検証することが求められることとなった。新潟大学の国際戦略構想は、優れた研究者グループを組織的に支援することを通して、環日本海地域の中で拠点となる新たな分野横断的な学問領域を開拓することを目的としている。一方、このような大学としての組織的な研究支援の帰結として、学生・地域に対する教育面での貢献もまた強く求められるようになった。戦略性を持つ研究者支援がどのような形で大学教育に貢献し、さらに留学生のための魅力ある教育プログラムとして実を結ぶことが出来るのか、国際戦略本部の初年度の活動を振り返りながら考察する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In 2005, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology (MEXT) launched a funding project "Strategic Fund for Establishing International Headquarters in Universities." Since then, universities in Japan have been required to publish international strategies to shape their own international exchange models, and critically prove and evaluate these strategies through their everyday practice. Niigata University has also designed a set of international strategies, which aims at 1) the cultivation of new and unique fields of interdisciplinary studies, and then 2) the formation of research centers which deserve international acknowledgement through organized supports for promising researchers and their research projects. As such, our international strategies are basically meant as a research development model; however, there is a growing demand for educational contribution to local society as well as to our students as a result of our strategic support activities. In this paper, I would like to consider how the strategic international research exchange support may bring out not only an internationally-acknowledgeable excellence of research projects but also educational programs attractive for international students by reflecting on our own support activities during the first year of our Headquarters for Global Strategy. | |||||
書誌情報 |
留学生教育 en : 留学生教育 巻 11, p. 151-155, 発行日 2006-12 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 留学生教育学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13452398 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11826992 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |