WEKO3
アイテム
ルール修正に及ぼす反例遭遇経験の役割 : 理論の節約性に関するメタ知識の教授の効果
http://hdl.handle.net/10191/8887
http://hdl.handle.net/10191/88876c9d7002-3d3d-4c59-b2f4-9a59c708de43
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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45(3)_263-273.pdf (735.9 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2009-07-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ルール修正に及ぼす反例遭遇経験の役割 : 理論の節約性に関するメタ知識の教授の効果 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ルール修正に及ぼす反例遭遇経験の役割 : 理論の節約性に関するメタ知識の教授の効果 | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | generalized rules | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | metaknowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | counterevidence | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | rule revision | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | non-ad hocness of theory | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | THE ROLE OF COUNTEREVIDENCE IN RULE REVISION : The effects of instructing metaknowledge concerning non adhocness of theory | |||||
著者 |
中島, 伸子
× 中島, 伸子 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 39482 | |||||
姓名 | Nakajima, Nobuko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | It is said that types of rule revision triggered by counterevidence depend on various factors. The current research examined whether activating a metaknowledge, "theories involving fewer principles and non-ad hoc explanation of certain phenomena are better, " promoted revising prior rules into more generalized rules after encountering counterevidence. In Exp.1, it was confirmed that revising prior rules to more generalized knowledge was too difficult, even when a subject had specified knowledge about counterevidence and other instances. In Exp.2, before conducting a rule generation task, above-mentioned metaknowledge was instructed explicitly to experimental group subjects, while not to control group subjects. It was found that subjects of an experimental group, significantly more than a control group, revised to more generalized rules after encountering counterevidence. This finding indicated that using the metaknowledge affected the type of rule revision and promoted revision to more generalized rules. A general discussion found out how this metaknowledge affected processes of rule revision, and its application to education was offered. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 en : 教育心理学研究 巻 45, 号 3, p. 263-273, 発行日 1997-09 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001893076 |