ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 0 資料タイプ別
  2. 03 紀要論文
  1. 400 教育基盤機構
  2. 20 紀要
  3. 01 新潟大学高等教育研究
  4. 第5巻

正課外の地域活動プログラムにつなげる導入授業の改善

http://hdl.handle.net/10191/49955
http://hdl.handle.net/10191/49955
bd8b5af0-7aea-443e-a2de-fef79ba91788
名前 / ファイル ライセンス アクション
5_9-16.pdf 5_9-16.pdf (2.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-04-24
タイトル
タイトル 正課外の地域活動プログラムにつなげる導入授業の改善
タイトル
タイトル 正課外の地域活動プログラムにつなげる導入授業の改善
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業改善
キーワード
主題Scheme Other
主題 初年次教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 地域連携活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 PBL
キーワード
主題Scheme Other
主題 CLASS IMPROVEMENT
キーワード
主題Scheme Other
主題 FIRST YEAR EXPERIENCE
キーワード
主題Scheme Other
主題 COMMUNITY-BASED LEARNING
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Improvement of an Introductory Class of the Community based Learning
著者 櫻井, 典子

× 櫻井, 典子

WEKO 159545

櫻井, 典子

Search repository
松井, 克浩

× 松井, 克浩

WEKO 159546

松井, 克浩

Search repository
松井, 賢二

× 松井, 賢二

WEKO 159547

松井, 賢二

Search repository
高橋, 秀樹

× 高橋, 秀樹

WEKO 159548

高橋, 秀樹

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 159549
姓名 Sakurai, Noriko
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 159550
姓名 Matsui, Katsuhiro
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 159551
姓名 Matsui, Kenji
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 159552
姓名 Takahashi, Hideki
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 新潟大学ダブルホームは,地域活動をとおして学生の汎用的能力を向上させることを目的とした正課と正課外を組み合わせた全学的な学生支援プログラムである.本研究は,このダブルホームの導入授業の改善プロセスの成果と課題について考察することを目的とした.本授業は,学生たちがダブルホーム活動へのモチベーションを高め,チームで地域活動に取り組むための心構えを身につけることを目的としていたが,ダブルホーム活動の導入授業であることが明確に位置づけられておらず,受講生のダブルホーム参加への動機づけやその後の継続的活動につながらないという課題があった.2014 年度から,前年度までの課題を踏まえて授業改善に取り組んだ.その結果,2015 年度は学習の深化は継続的課題であるが,受講生の地域活動への理解,チームによる学び合いの意識,正課外のダブルホーム活動への取り組み意欲を少しずつ高めていることが認められた.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Niigata University's "Double Home Project" offers students collaborative learning opportunities for civic engagement and experiential learning in a social context, in order to develop and enhance their communication skills, interpersonal skills, networking skills, understanding of citizenship, academic motivation, and career aspirations. Students participating in this program were integrated into 16 collaborative work groups (each unit of these groups being called a "home") in 2015. We have been offered an introductory class of this program for the first-year students. The purpose of this report was to examine the achievements and challenges of this introductory class improvement. The following approaches were conducted to improve: positioning as an introductory class, improving teamwork, setting goals, encouraging deep reflection, making feedback, and so on. The examination of the outcomes of teams and individual in the class showed that these efforts could foster students’ learning motivation toward community activities. On the other hand, the class is still encountering difficulty in fostering students’ deep learning toward team forming and community development. To facilitate students’ deep learning, it is important to create a learning community with students, residents, faculty members, and others who are interested in this study.
書誌情報 新潟大学高等教育研究
en : 新潟大学高等教育研究

巻 5, p. 9-16, 発行日 2018-03
出版者
出版者 新潟大学教育・学生支援機構
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21880050
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12643444
著者版フラグ
値 publisher
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 11:19:43.520140
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3