ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 教育学部
  2. 20 紀要
  3. 10 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編
  4. 第14巻第1号
  1. 0 資料タイプ別
  2. 03 紀要論文

モデリングは児童の概念理解をどのように促すのか? : 小学校3年理科「光を調べよう」の単元を通して

http://hdl.handle.net/10191/0002000165
http://hdl.handle.net/10191/0002000165
c1e88248-df53-4573-a646-27a01f37e4df
名前 / ファイル ライセンス アクション
14(1)_115-127.pdf 14(1)_115-127.pdf (2.07MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-12-13
タイトル
タイトル モデリングは児童の概念理解をどのように促すのか? : 小学校3年理科「光を調べよう」の単元を通して
言語 ja
タイトル
タイトル How Does Modeling Promote Student Conceptual Understanding? : Through the Unit of "Exploring Light" in the 3rd Grade Elementary Science
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Modeling
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 hypotheses and predictions
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary science lessons
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 土佐, 幸子

× 土佐, 幸子

ja 土佐, 幸子

en Tosa, Sachiko

Search repository
森, 悠人

× 森, 悠人

ja 森, 悠人

en Mori, Yuto

Search repository
加藤, 聡

× 加藤, 聡

ja 加藤, 聡

en Kato, Satoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study explores the question of how modeling promotes student conceptual understanding in elementary science education. In the unit of "Exploring Light" for the 3rd grade science, lessons were developed to incorporate the ray model of light in order to help students generate hypotheses and predictions based on solid reasoning. The unit consists of 8 lessons, and was implemented in two classes (N=68), with one class as an experimental group while the other class as a control group. Studentsʼ drawings and verbal descriptions on their worksheets were collected as data and analyzed based on the set criteria from A (scientific explanation with reasons) to C (intuitive explanation or incorrect explanation). The results showed that the higher percentage of the A-level expressions were found in the experimental group than in the control group, indicating the effectiveness of the modeling approach in elementary science education. However, when the modeling approach was incorporated in the control group in the 6th lesson, students showed better understanding than the students in the experimental group. The results suggest the importance of the way to introduce a modeling approach to students.
言語 en
書誌情報 ja : 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

巻 14, 号 1, p. 115-127, 発行日 2021-10
出版者
出版者 新潟大学教育学部
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1883-3837
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12358266
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-12-13 05:21:11.812595
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

土佐, 幸子, 森, 悠人, 加藤, 聡, 2021, モデリングは児童の概念理解をどのように促すのか? : 小学校3年理科「光を調べよう」の単元を通して: 新潟大学教育学部, 115–127 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3