@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00007162, author = {高橋, 類子}, journal = {教育実践研究指導センター研究紀要, 教育実践研究指導センター研究紀要}, month = {Jun}, note = {We practiced psychodrama with 97 students (18 male : 79 female) studying the education of homemaking in Education Department of Niigata University. Warming up process, omnibus psychodrama and classical psychodrama were introduced and tried. Before the psychodrama started, the students' personality and behaviour were assessed using TEG (Todai Transcultural Analysis Egogramm). Most of the participants were attracted to the classical psychodrama : I would like to go to the university but I couldn't go. The protagonist of the drama was shared by many of the participants. Warming up process and omnibus psychodrama made them relax and gave them some hints about how they could lead group work in their own classes when they become teachers., 本研究は、97名(男性:18、女性:79名)の新潟大学教育学部の学生を対象にサイコドラマを試みた。ウォーミングアップ、オムニバスサイコドラマ、古典的サイコドラマが実施された。サイコドラマの前に、学生の性格及び行動を評価するために、東大式エゴグラム(TEG)を実施した。古典的サイコドラマ、「学校へ行きたくない、ちょっとサボろう」が最も注目を集め、共感された。ウォーミングアップ、オムニバスサイコドラマは、集団の緊張を和らげるのに役立ち、将来の教室での生徒集団の関わりによいヒントとなった。}, pages = {37--53}, title = {生活科学教育の分野でのサイコドラマの応用}, volume = {14}, year = {1995} }