@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00003250, author = {紅露, 一寛 and 阿部, 和久 and 西宮, 裕騎}, journal = {鉄道力学論文集, 鉄道力学論文集}, month = {Jul}, note = {軌道用防振ゴムパッドの合理的な設計法の確立を視野に入れ, 圧縮載荷時における材料内部の発生応力を数値解析によって評価した. 防振パッドは非圧縮性超弾性体としてモデル化し, 数値的な静水圧振動を抑える目的で安定化有限要素法によって発生応力を評価した. その結果, 静水圧は載荷面と表面凹凸隅角部で大きくなり, J2応力は隅角部と載荷面縁部の稜線付近で著大となることがわかった. 著大応力の観測箇所では, 内部損傷による材料の軟化やまくらぎ下面との接着面の剥離や摩耗の可能性が懸念される., The stress analysis for rubber vibroisolation pads subjected to uniaxial compressive force is carried out in the basis of finite deformation theory. The deformation of the rubber pads modelled as the hypere-lastic body is simulated using the stabilized finite element method which prevent from fictitious pressure distribution. High hydrostatic pressure distributes along the corner of the surface. The remarkable stress concentration may arise not only at the corner but also along the edge of circular projection. The higher stress may cause the material deterioration and the debonding between the pad and sleeper.}, pages = {7--12}, title = {軌道防振用ゴムパッドの大変形応力解析}, volume = {9}, year = {2005} }