@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00028517, author = {青柳, 斉}, journal = {新潟大学農学部研究報告, 新潟大学農学部研究報告}, month = {Mar}, note = {上越地方卸売市場の事例分析結果から,消費地の地方卸売市場の近年の展開傾向として,次のような仮説を提示することができる。一般に,産地の大型化や量販店の増大は,青果物流通において中央卸売市場の取扱量シェアを増大させている。その中で,開設区域内に一定規模の産地を持たない消費地の地方卸売市場では,一方で,中央卸売市場への転送集荷による依存を強めていくが,他方で,直接的な集荷圏の全国的拡大によって量販店のニーズに対応している。その過程では,卸売業者が市場内に仲卸業者を設立させ,さらにパッケージ・セソターの兼営を図るなど,量販店の「仕入れ部門」としての性格を強めてきている。また,集荷・分荷先の大口化は,セリ取引の過程において,大都市中央卸売市場の相場を基準に価格・取引数量等をめぐって,出荷団体・仲卸業者・卸売業者の間による意識的な調整をもたらしている。さらにその傾向は,青果物小売業における量販店シェアの増大に伴い,「先取り取引」や一部の品目に限定されている「予約相対取引」の拡大によって強化されつつある。, From the case study of Joetu local wholesale market, I propose a following hypothesis about development of local wholesale market in non-producing center. Generally the share of marketing amount of fruit and vegetables through central wholesale markets has been increased by larger size of producing center and expansion of the share of large-sized retail store (supermarket). Therefore, the local wholesale market in non-producing center depends on transmitting from central wholesale markets. But on the other hand, that has been successfully corresponding to needs of supermarkets by enlargement of collecting area in many districts. At the same time the wholesale firm has been changed to a buying division of supermarket. While, lager lot of collecting and sailing change the auction in wholesale market for the bargaining between shipping organization (agricultural cooperatives). Wholesale firm and broker (or supermarket).}, pages = {7--17}, title = {青果物流通構造の変化と地方卸売市場の対応 : 上越地方卸売市場の場合}, volume = {43}, year = {1991} }