@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00028426, author = {青柳, 斉}, issue = {2}, journal = {新潟大学農学部研究報告, 新潟大学農学部研究報告}, month = {Mar}, note = {米の農協マーケティングの展開は、需要量に応じた生産目標数量配分方式の普及に加えて、外食産業の消費増や消費者の米需要の多様化によって促進されている。そのため、米の主産地では、業者の多様なニーズに即応できる集荷・販売方式や、多様な価格帯に対応した販売政策の導入がマーケティングの手法として重要になってきた。但し、農協マーケティングの展開形態は、産地の立地条件や直面している市場条件の特徴によって異なる。魚沼みなみ農協は、高級銘柄米産地における農協マーケティングの先進事例である。当農協は、専任の営業担当者を配置して、有機米等の独自販売を拡大している。そして、高級銘柄米としての品質保証のために、品質評価にもとづいて生産者に栽培改善を指導している。但し、品質評価に基づく区分集荷や生産者に対する報奨制度は導入していない。その理由は、当農協のマーケティング戦略が、高級銘柄米「魚沼コシヒカリ」を「主食」としてではなく、「特産物」として安定的な販路を拡大することにあるからである。In addition to the spread of production target quantity distribution system according to the amount of demand, the development of agricultural co-operative rice marketing is promoted by diversification of the rice demand of consumers and its increasing consumption in the food service industry. Therefore, in the principal production areas of rice, the collection system conforming to the user's needs and shipping system corresponding to various price ranges are becoming important techniques of the rice marketing. However, the development state of agricultural co-operative marketing varies with the conditions of production location or the market conditions facing the agri.coop. Uonuma Minami agri.coop is a pioneer who has developed the agricultural co-operative marketing in high brand rice production areas. This agri.coop has the staffs engaging in sales promotion only, and has expanded sale of organic farming rice etc. And based on the quality evaluation of collected brown rice from farmers, the agri.coop advises improving cultivation to those farmers to guarantee the quality of high brand rice. However, the classification of collected brown rice or the incentive system to the producer based on quality evaluation of the rice has not introduced. The reason is because the marketing strategy of this agri.coop is to expand the stable market for high brand rice"Uonuma Koshihikari" as not the"staple food" but the"special product".}, pages = {64--70}, title = {高級銘柄米産地の農協マーケティング}, volume = {59}, year = {2007} }