@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00028374, author = {鈴木, 聡 and 木南, 莉莉}, issue = {1}, journal = {新潟大学農学部研究報告, 新潟大学農学部研究報告}, month = {Sep}, note = {近年、地域活性化の手段として地域ブランドに対する関心が国内外で高まっている。食と農(地域農業)をつないだブランド化戦略は、消費者や地域住民の支持を得やすく、経済社会的効果も期待されることから、産地や企業による取り組みだけではなく、地域マネジメントを新たに展開しようとする自治体による支援も活発になってきている。本研究では、既存研究のサーベイや先行的な取り組みを行っている宮城県の奥田建設と新潟コシヒカリの事例分析を通じて、地域ブランドの課題と解決方法について考察する。, Recently, regional and place branding as a measure of regional activation is receiving increasing attention both domestically and abroad. Branding strategies which connect food with local agriculture are easy to get support from consumer and local residents, and are expected to have economic and social effects. Efforts of regional and place branding are practiced by production bases, companies, and local governments which try to implement regional management newly as well. In this research, through survey on existing studies about regional and place branding and case studies on both of Okuda-kensetsu (which is the one of major actor of cross-industrial collaborations in Miyagi prefecture) and Niigatakoshihikari, we will try to consider the tasks and solution measures for effective regional and place branding of agricultural products.}, pages = {1--7}, title = {地域ブランドに関する一考察}, volume = {62}, year = {2009} }