@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00027642, author = {後藤, 康志 and 宮薗, 衛 and 澤邉, 潤 and 生田, 孝至}, journal = {新潟大学高等教育研究, 新潟大学高等教育研究}, month = {Feb}, note = {本研究は,学習者中心の問題解決的な授業を目指す教師の育成を指向した教職課程カリキュラムにおいて,教職課程担当教員集団が学生のもつ授業に対する意識を把握し,教職課程カリキュラムの修正・改善に資する情報を得る手法としての授業リフレクションを提案する。ここでいう授業リフレクションは,学生が教育実習で実施した1単位時間の授業に関して授業のねらいや主な授業展開,学習活動,教材・メディアについて記述し,他者との対話を通して自らの授業の特徴を省察するものである。123名の授業リフレクションデータの分析の結果,学生が実施した授業の内容の省察は,それぞれの教科の授業の特徴について一定程度反映しており,教職科目と教科教育法,教育実習における学習内容のギャップもある程度顕在化できることが示唆された。, The purpose of this study is to develop a method which provides information about pre service teacher's cognition of teaching using data from reflection of a class. Information provided with this method will be used to improve curriculum of pre service teacher education. As a result of the data from 123 pre service teacher's reflection of a class it was found out that this method provide useful information. Some of the characteristics of the pre-service teachers' classes emerged for each subject. It was also found that there were gaps in learning content between the theory of teaching, teaching method, and teaching practice.}, pages = {9--16}, title = {授業リフレクションによる教職課程カリキュラムの改善}, volume = {2}, year = {2015} }