@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00027630, author = {日下, JA}, journal = {新潟大学高等教育研究, 新潟大学高等教育研究}, month = {Dec}, note = {本研究は、教師からのフィールドバックが与えられてから原稿を再提出するまでに複数回リライトを重ねることが、日本人英語学習者がライティングの課題で犯す文法ミスの減少に効果があるか検証した。同一課題内の文法ミス増減に関する考察と、新規の課題が与えられた時の文法ミス増減に関する考察の二つが行われた。対象学生を三つに分け、それぞれ、リライトなし、教師からのフィードバック後に一回のみのリライト、同条件で二回のリライトを指示し、対象学生全員に共通の課題が計四回与えられた。その結果、新規課題での文法ミスの頻度の高低とリライト回数との相関関係は確認されなかった。その一方で、リライトを複数回重ねたことで学生は、教師からのフィードバックで指摘されなかった文法ミスにも気付き、訂正しており、複数回リライトを重ねることが同一課題内で学生が自力で文法ミスを訂正する能力の育成に効果があることが示唆された。, This study examines two aspects of the effectiveness of multiple revisions on grammatical error reduction for Japanese learners of English as a foreign language: error reduction over several drafts on a certain topic and error reduction in the first drafts on subsequent topics. Students in this study were divided into three. After receiving teacher feedback, these three were told (1) not to revise, (2) to revise once, or (3) to revise twice, respectively. They wrote on four topics altogether. The results show no correlation between the number of revisions and the change in error frequency from the first topic to the fourth. However, the students who revised twice on each topic learned to notice by themselves grammatical errors that had not been indicated in teacher feedback. This suggests that multiple revisions can be effective in developing learners’ ability to self-correct errors, although this skill does not seem to automatically transfer to the next writing assignments.}, pages = {11--19}, title = {ライティングにおける英語学習者の文法ミスと複数回リライトに関する研究}, volume = {4}, year = {2016} }