@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00027304, author = {藤堂, 史明}, journal = {新潟大学経済論集, 新潟大学経済論集}, month = {Mar}, note = {日本の環境政策は,直接規制政策の効果的実践と産業側の自主規制が効果をもたらした好例として評価されてきた。しかし,近年,直接規制政策と自主規制の限界が明らかになりつつある。日本の環境政策は従来,相対的な汚染濃度を評価指標とし,経済活動水準に比した汚染排出量を低下させるべく実施されてきたが,経済全体における汚染総量の制御に失敗していることが明らかになってきたためである。汚染総量の制御における経済活動の総量の重要性と技術進歩による効果の限界は「逆環境効率」に関する簡単な考察により明らかである。この示唆を,日本における交通部門の現状により分析する。最後に,環境政策の実施手段及び原則を環境資源管理制度の観点より評価し,物質的な持続可能性の条件との整合性を検討する。Japanese Environmental Policies were claimed to be good practices of effective use of Command and Control methods and industrial Self-Restraint. But, in recent years, the limits to Command and Control and Self-Restraint methods have become evident. Japanese Environmental Policies, which have been targeted on relative contamination levels such as emission standards and environmental standards, failed to manage the total environmental resource input. The importance of total environmental resource management and the limit of technological progress could be examined in a simple expression. We use "Inverse Eco-Efficiency" variable to show the aggregate use of environmental resources, and the time related features of total environmental resource input. An empirical analysis is provided for Japanese transport sector. Finally, we conclude with the synthesis of the policy options into the notion of "Environmental Resource Management" which is necessary to sustain our material sustainability within the limits of natural system of entropy exhaustion.}, pages = {33--46}, title = {論説 環境効率と環境資源管理制度}, volume = {80}, year = {2006} }