@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00026959, author = {長澤, 正樹}, issue = {2}, journal = {新潟大学教育人間科学部紀要 人文・社会科学編, 新潟大学教育人間科学部紀要 人文・社会科学編}, month = {Feb}, note = {本研究の目的は,自閉症や知的障害のある子どもを対象とした言語訓練のためのホームページを作成することであった。まず,多くの文献から言語発達段階表と,それぞれのコミュニケーション行動に対応した指導内容例を作成した。ホームページ上では,言語発達段階表の指導項目から指導内容例にリンクできるように設定した。さらに,ホームページを使って言語訓練のための個別教育計画(IEP)を作成できるようにした。今後の課題として,プログラムの有効性,アセスメントの手続き,サポートシステムがあげられた。, The purpose of this study was to make a homepage for language training for children with autism or intellectual disabilities. First, I made a table indicating a language development sequence using a number of articles and showed samples of instructional programs corresponding to each communication behaviors. From the table users were able to link up to samples of instructional programs on the Internet. Furthermore, it was made in a way that the users were able to make an Individualized Educational Plan (IEP) for language training using it. What remains to be done in the future is to check the validity of the programs, assessment procedures, and support systems.}, pages = {229--241}, title = {言語訓練と,言語訓練を目的とした個別教育計画作成のためのホームページ}, volume = {3}, year = {2001} }