@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00025660, author = {笠井, 美香子 and 星, 隆夫 and 中村, 順一 and 森田, 修一 and 花田, 晃治}, issue = {2}, journal = {新潟歯学会雑誌, 新潟歯学会雑誌}, month = {Dec}, note = {The majority of orthodontic patients are students. Therefore, the adaptation to treatment is an important issue. We investigated if Self-Esteem (SE), which is an index adaptability to school, could be a useful index of adaptability to the edgewise appliance. We also examined maladjustment to school. (1) The 30 items of general SE, body image SE and social field SE (Pope,1988) from the Scales of Self-esteem in Five Fields for Children ; (2) the 15 items of Scales of Maladjustment to School (Togasaki et al 1997) ; and (3) the 17 items of Scales of Maladjustment to Treatment were administered to schoolchildren attending dental clinics. Questionnaires (1) and (2) were administered before bonding brackets and Questionnaires (2) and (3), 2~3 months after bonding brackets. We analyzed the data from 18 patients who responded without errors and data from 14 friends of those patients. Patients with high general SE and body image SE scores were less adjusted to treatment than those with low SE scores and patients with low social field SE scores were less adjusted than those with high social field SE scores ; suggesting social field SE is an appropriate index of adaptability to treatment. In patients least adjusted to treatment, starting therapy did not increase school adjustment. However, school adjustment increased in patients who were highly adjusted to treatment. Major reasons for not adjusting to edgewise appliance were device related nuisances and tooth brushing problems, but not appearance problems., 矯正歯科治療の対象は児童生徒が主体であり、患者が矯正治療に適応してくれるかどうかが重要となる。学校教育において児童生徒の学校適応状態の指標のひとつとして用いられているセルフ・エスティーム(以下SEとする)が矯正治療への適応状態の指標として役立つかどうかその関係について調査した。また併せて普段の生活での適応状況として学校不適応感の調査も行った。①SEの測定のための「子ども用5領域自尊心尺度に含まれる全般的なSE・身体イメージのSE・社会領域のSE(pope)の30項目と② 学校不適応感尺度(戸ケ崎他)15項目、③矯正不適応感尺度17項目を用い、矯正装置装着前に①②、装置装着後2~3か月後に②③ を、矯正歯科診療室を受診している小~高校生の患者に回答してもらい分析した。記入もれやミスのない患者18名、患者の友人14名を分析対象とした。全般的、身体イメージのSEでは、SE高群が低群より矯正不適応感を強く感じていた。SE社会領域ではSE低群が高群より矯正不適応感を強く感じていた。矯正治療に対する適応の指標としては社会領域が適している様であった。矯正不適応感の強い群は、治療開始前後の学校不適応感に変化はなく、さらに矯正不適応感の弱い群では、学校不適応感は減少した。矯正不適応感の強い人は、学校への不適応感も高く感じていた。矯正治療を開始することで、今回対象とした患者には学校不適応感を増強させることはなかった。矯正不適応感の項目の中では、装置装着による外見の変化より、装置そのものによる煩わしさ、歯磨きの面倒さを強く感じていた。}, pages = {61--68}, title = {セルフ・エスティームと矯正治療との関係}, volume = {33}, year = {2003} }