@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00025443, author = {鈴木, 温子 and 山田, 好秋 and 山村, 健介}, issue = {1}, journal = {新潟歯学会雑誌, 新潟歯学会雑誌}, month = {Jun}, note = {目的:厚生労働省は平成14 年,「福祉サービスにおける危機管理(リスクマネジメント)に関する取り組み指針」により,「質の高いサービスを提供することによって多くの事故が未然に回避できる」という指針を発表し,リスクマネジメントのあり方については福祉サービスの質の向上に向けた取り組みがまずは重要であると位置づけた。また,そのためには経営者の役割や責任が重要になることも指摘し,リスクマネジメントの視点を入れた体制づくりを関係者に呼びかけた。本研究では,これらの指針に示された具体的なポイントや対応策を基準に,また,介護保険制度下において介護福祉施設が常に良質の介護サービスを提供することが義務付けられていること等も勘案しながら,これら施設の実態と介護職員の意識について調査を行なった。方法:(1)静岡県内の介護老人福祉施設188 か所に勤務する主任または研修担当職員に郵送により無記名・自記式質問紙調査を実施。有効回答数107 施設(有効回答率57%)。質問票及び分析は遠山らの「組織診断チェックシート」を使用。「組織構造」8問,「制度・ルール」8問,「人材・能力」8問,「風土・価値観」8問の計32 問について回答者が自己診断したものを「組織の4S」概念(組織構造,制度・ルール,人材・能力,風土・価値観)に当てはめ,傾向を分析した。結果:組織スタッフの関係性は一つのチームとして協力し合い,スタッフ間の意見交換が積極的に行われ,教育・研修はほぼ推奨または実施され,利用者さん中心の価値観・風土も浸透している等が示唆された。また,評価などのルールについては確立されてはいるが,その後のフィードバック,改善策の検討が行われていないこと,組織的・標準的な学習機会が整備されていないこと等が示唆された。考察:職員同士の日常的な情報交換やコミュニケーションについての教育や啓発が必要であり,組織や制度の整備充実や介護職員の価値観の共有が進むことにより,人材・スキルに関する評価も上がることが示唆された。また,評価が低い施設でも,いずれかの分野の評価を高めることによって他の分野の評価も相乗して上がることが予測された。, "In 2002, the Ministry of Health, Labour, and Welfare introduced the principle that “many accidents can be prevented by providing high-quality services” as a part of its “Guidelines for Measures Relating to Risk Management in Welfare Services”, thereby designating measures for improving the quality of welfare services as a priority in risk management. In addition, the Guidelines also indicated that managers play key roles and responsibilities in these measures, and called for concerned parties to establish systems incorporating the perspective of risk management. In the present study, we aimed to elucidate the current status of nursing care and welfare facilities in Shizuoka prefecture by analyzing the self-evaluation of senior-level staffs, positioned\nbetween care staff and managers and providing guidance to care staff. Our analysis was based on the specific points and measures provided in the aforementioned Guidelines, and special attention was paid if the facilities fulfill the requirement for the nursing care and welfare facilities noted in the nursing care insurance system, namely, the facilities shuold always provide high-quality nursing care services for the resident. A survey was conducted on care staff with administrative roles working at one of 188 nursing care and welfare facilities(capacity, 50-100 people) in Shizuoka Prefecture in April and May 2008. A total of 107 responses were obtained (response rate, 57%). Four major categories of “organizational structure”, “systems and rules“, “personnel and ability”, and “culture and values” were created by modifying the check sheet created by Toyama et al, and each\ncategory was further divided into eight items for a total of 32 questions. Shortage and burnout of care staff have\nbeen major problems in recent years. However, the results of the present study indicated that not all care staff\nare dissatisfied or have a low motivation, and that at the very least, senior-level staff have a positive attitude\ntoward their facility and coworkers. In addition, it was suggested that development of personnel and improvement\nof problems related to manpower may increase the satisfaction of senior-level staff and enhance their enthusiasm\ntoward nursing care services, which may contribute directly to prevention of risks concerning users."}, pages = {29--40}, title = {介護老人福祉施設の実態と介護職員の評価}, volume = {40}, year = {2010} }