@article{oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:02000341, author = {高木, 幸子 and 一柳, 智紀 and 杉澤, 武俊 and 井口, 浩}, journal = {新潟大学高等教育研究}, month = {Mar}, note = {教職大学院授業における,学卒院生と現職院生の学びの特徴を明らかにすることを目的に,授業を通して得られる記述データを対象に計量テキスト分析及び意味内容に基づく記述分析を行った.本授業で特徴の見られた第3回、第4回授業の分析から、学卒院生は,それまでの理解や現職院生との協議を基に新たな視点を得て理解を深め,「何を」評価するのかに意識が向いているのに対して,現職院生は,自身の教育経験に基づき子供の姿を描き、「どのように」見取ればよいかという点を重視していた.また,問題解決的な学習に求められる要件については,学卒院生は,子供の課題意識を醸成することを,現職院生は,子供が見通しをもって学びを進めることを重視して整理していた.より精緻な分析を進めるために、分析単位の検討が必要である., The aim of this study is to analyze commonality and difference in learning between students and school teacher at graduate school of teacher education. As a result of analyzing descriptive contents, it became clear that there were a few different recognition between both graduate students. While non-teacher graduate students focused on what they assessment, school teachers focused on how they assessment school children. Graduate students were conscious of introducing classes that foster awareness of children's issues, and current graduate students emphasized the learning process and evaluation of the entire class.}, pages = {9--16}, title = {教職大学院授業における学習者の学びの特徴 : 学卒院生と現職院生の比較}, volume = {9}, year = {2022} }