2024-03-29T10:24:13Z
https://niigata-u.repo.nii.ac.jp/oai
oai:niigata-u.repo.nii.ac.jp:00003254
2022-12-15T03:36:23Z
453:454
468:469:470
下負荷面モデルを用いた鉄道用バラスト材の繰り返し変形解析
下負荷面モデルを用いた鉄道用バラスト材の繰り返し変形解析
CYCLIC DEFORMATION ANALYSIS OF RAILWAY BALLAST USING SUBLOADING SURFACE ELASTOPLASTIC MODEL
紅露, 一寛
梶原, 宗光
阿部, 和久
公益社団法人土木学会
railway ballast
cyclic loading
track deterioration
subloading surface model
rotational, hardening
回転硬化を考慮した下負荷面モデルを用いて, 道床部に使用されるバラスト材の繰り返し変形挙動の弾塑性解析を試みた. 繰り返し初期における載荷・除荷時のつり合い経路は解析と実験とで概ね一致させることが可能である. それ以降の繰り返し時においては, 変形係数は解析結果と実験結果とで概ね同程度であるが, 残留軸ひずみの累積速さが一致をみておらず, 繰り返し100回程度~1500回程度においては, 残留軸ひずみの値に明瞭な差が認められた. 1500回目程度以降の漸進的なひずみの累積過程においては, 解析によって良好に再現できた. 一方, 繰り返し載荷時の体積変化については, 解析によって収縮・膨張の定性的な傾向を再現するにとどまった.
Cyclic elastoplastic behaviour of railway ballast is simulated using the subloading surface model with rotational hardening, in order to employ in the continuum-type settelement simulation model. In low (under 100 load cycles) and high cycle range (over 1500 load cycles), the simulation results on the deviatoric stress - strain relation and the magnitude of permanent strain is good agreement with the triaxial test results. The prediction of the volumeric strain appears to be somewhat inaccurate, though change from compaction to dilatation during cyclic loading can be simulated.
土木学会
2007-07
jpn
journal article
http://hdl.handle.net/10191/26516
https://niigata-u.repo.nii.ac.jp/records/3254
13476092
鉄道力学論文集
鉄道力学論文集
11
7
13
https://niigata-u.repo.nii.ac.jp/record/3254/files/11_7-13.pdf
application/pdf
733.8 kB
2019-07-30